Motocultoare vs motosape - Ce să alegi?

În primul rând trebuie să precizăm faptul că în dicționarul explicativ al limbii române nu există termenul de motosapă. Acest termen s-a strecurat în vocabularul nostru ca multe alte denumiri populare sau “de șantier” ale unor obiecte care poartă un cu totul alt nume pe documentele oficiale (ex. facturi sau liste de inventar). 

De-a lungul timpului am auzit o mulțime de astfel de denumiri dintre care putem să trecem în revistă vestitul “marțagon” care este ciocanelul de zgură al sudorului; „raiznacul” care este acul de trasat al lăcătușului sau “piasuri” care sunt șuruburile autoforante pentru fixarea profilelor metalice ale caroiajului plăcilor de gips-carton. Astfel din vorbă în vorbă, că așa este la noi la români, s-a împământenit și termenul de motosapă.

DEX-ul ne definește motocultorul ca fiind o mașină agricolă ușoară pentru lucrări superficiale. El este sinonim cu motocultivator.

Pentru că totuși aceste utilaje sunt destul de diferite , noi le-am catalogat pe unele motosape, iar pe altele motocultoare. În rândurile următoare vom afla care sunt deosebirile și care a fost procesul care a stat la baza diferențierii.

Ce este o motosapă?

Motosapa este o denumire comercială pentru un utilaj agricol de mici dimensiuni echipat cu motor în patru timpi de 5 – 7 cai putere pe benzină cu carburație care transmite lucrul mecanic la o cutie de viteze prin curele. Motosapa are scopul principal să sape / aerisească pământul agricol folosind niște cuțite fixate pentru un ax care poartă denumirea de manicot. Ele sunt fixate de angrenajul mecanic al motosapei care stă într-o carcasă de aluminiu în baie de ulei. 

La o motosapă frezele cu cuțite pentru săpat pot fi inlocuite cu roți metalice pentru a avea aderență asupra solului pentru a trage un plug mic, o prășitoare sau un alt accesoriu, cum ar fi un plug de scos cartofi. Acestea se montează în partea din spate a motosapei pe un suport reglabil special.

Ce este un motocultor?

În clasificarea și gama noastră de produse, motocultoarele se deosebesc de motosape prin puterea superioară a motorului în patru timpi cu carburație, respectiv 7 – 15 cai putere. Totodată transmisia unui motocultor nu mai este realizată prin curele, ci mecanic printr-un ax melcat conectat de ambreiajul cutiei de viteze.

Motocultorul se mai deosebește de o motosapă prin prezența unei prize de putere mecanică în partea posterioară a reductorului cutiei de viteze. Astfel cu ajutorul acesteia putem atașa și antrena alte accesorii cum ar fi o cositoare mecanică.

Rolul motosapei vs. Rolul motocultorului

Diferența principală între cele doua utilaje o va face puterea. Când vorbim de putere vom vorbi atât despre capacitatea de săpare în adâncime, cât și despre capacitatea accesoriilor pe care le poate lua motosapa sau respectiv motocultorul, dar nu putem ignora și timpul. Cu o putere mai mare vom termina lucrul într-un timp mai scurt.

Acestea fiind spuse, dacă avem de făcut o brazdă mai adâncă și pe un teren mai mare trebuie să ne îndreptăm către un motocultor capabil să tragă un plug adânc cu o viteză eficientă, lucru care se poate face datorită roților metalice cu un diametru mai mare decât al motosapelor. Dacă avem un teren mai mic, cum ar fi cel din spatele caselor în zonele rurale unde putem avea de la 500 până la 2000 m2 și vrem să avem culturi mixte care nu au nevoie de o adâncime de afânare a solului mai mare de 20 cm,  indicat ar fi să ne îndreptăm către o motosapă care va îndeplini cerințele cu brio.

Nu ar trebui să cădem în mitul “mai mare și mai puternic este mai bun”. Acest lucru nu este adevărat în toate cazurile. De exemplu, dacă avem un teren pe care a fost o plantație de arbuști la care am renunțat și nu am dezrădăcinat terenul, ar fi o decizie destul de neinspirată să folosim un motocultor în ideea că vom termina mai repede treaba. Rădăcinile rămase în teren vor fi ca niște piedici pentru cuțitele frezelor de săpat, piedici care vor crea șocuri în tot lanțul de transmisie a puterii, dar mai ales în cutia de viteze, ambreiaj si cuplarea axului melcat despre care am vorbit mai sus. Pentru terenul în discuție, ideal ar fi o motosapă cu transmisia pe curea, sistem care atenuează șocul prin simpla alunecare a curelelor pe fuliile lor.

Cum folosești corect o motosapă?

Folosirea corectă a unui utilaj de nivelul unei motosape nu este cu mult diferită față de grija și verificările pe care le faci unui autoturism. Uleiul motorului motosapei se va schimba după primele douăzeci de ore de funcționare, asta dacă acesta a fost livrat cu ulei de rodaj în el. În cazul în care motorul nu a fost livrat cu ulei în el, atunci trebuie să alimentați cu ulei pentru motoare în patru timpi având o vâscozitate în general conform SAE 10W30, dar ar trebui să consultați manualul utilizatorului sau recomandările producătorului. După ce ați alimentat cu ulei carterul până la nivelul indicat pe motor, jojă sau manualul utilizatorului, îl puteți folosi pe acela ca ulei de rodaj pentru douăzeci de ore de funcționare,  după care trebuie să îl schimbați cu unul nou. Golirea carterului (băii de ulei) se face de obicei prin deșurubarea unui bușon mic amplasat în imediata vecinătate a gâtului bușonat de alimentare cu ulei.

După ce s-a scurs uleiul, operațiune care ar trebui sa fie făcută la cald, trebuie să realimentați cu ulei până la nivelul indicat cu condiția ca motorul să fie în plan orizontal. După această primă operațiune următoarele schimburi de ulei ar trebui să se efectueze la un interval de 50 de ore de funcționare, dacă manualul utilizatorului nu specifică altfel.

Din punct de vedere al cutiei de viteze, cel mai probabil aceasta va fi în baie de ulei, ulei care trebuie schimbat la un an de zile indiferent de folosire sau nu. Desigur consultați recomandările producătorului în manualul de utilizare și întreținere. În partea de sus a angrenajului cutiei de viteze veți avea un bușon de admisie, iar în partea de jos veți avea un șurub/bușon de golire a uleiului de transmisie.

Tot la un an de zile trebuie verificată integritatea curelei de transmisie despre care am vorbit mai sus, aceasta fiind una din diferențele dintre motosape și motocultoare.

După ce aceste verificări au fost făcute, porniți motosapa și puneți-o la treaba!

În cazul în care nu sunteți familiarizat cu pornirea unui motor cu carburație, pașii de pornire nu sunt deloc complecși. Orice motor are nevoie de 3 lucruri să pornească/funcționeze:

  1. Material carburant – combustibilul pentru motosape va fi în 99% din cazuri benzina;
  2. Scânteie – comutatorul on/off (pornit/oprit) care este efectiv un întrerupător pentru bujie;
  3. Aer – pe care îl reglăm la pornirea rece prin trecerea manetei șocului în poziția start, funcție care creează un amestec aer-carburant mai bogat în carburant decât normal, ceea ce ajută la o pornire ușoară când motorul este rece. După ce a pornit motorul conducem ușor maneta șocului în cealaltă poziție a sa, cea de funcționare. 

În funcție de cât de bătătorit este solul este nevoie de una sau mai multe treceri pentru a obține aerisirea până la adâncimea dorită. Un pământ bine bătătorit se sapă mai ușor dacă a fost udat bine cu 12-24 ore înainte.

Pentru activitatea de pregătire și săpare puteți consulta acest link

Cum folosești corect motocultorul?

Folosirea corectă a unui motocultor nu diferă absolut deloc de cea a unei motosapei cu mica diferență că utilajul nu va mai avea curele de transmisie, ci un ambreiaj umed care este amplasat înăuntrul cutiei de viteze și este lubrifiat de uleiul acesteia. În rest intervențiile de întreținere și pașii pentru pornire sunt exact la fel.

Pașii pentru pornirea motocultorului sunt la fel, având în vedere că este vorba de același tip de motor pe benzină cu carburație, doar că mai mare. La motocultoarele de dimensiuni mai mari din clasa lor, pe lângă demarorul manual cu sfoară, acestea sunt dotate cu acumulator și cu electromotor. Acestea se pornesc la cheie, demarorul manual fiind lăsat pentru pornirea în avarie atunci când avem acumulatorul descărcat.

Desigur că motocultoarele dotate cu motor diesel vor avea alți pași pentru pornirea acestora, pentru care recomandăm consultarea manualului utilizatorului.

Pentru activitatea de pregătire și săpare cu motocultorul puteți consulta acest link.

Cum folosești în siguranță o motosapa sau un motocultor

Desigur că acest tip de utilaj este destul de greu și puternic, iar pentru o persoană care nu a mai lucrat cu un astfel de utilaj poate părea intimidant. 

Atât motosapele cât și motocultoarele au fost proiectate și din punct de vedere al siguranței utilizatorului. Principalul mecanism de siguranță este o manetă pe care, în funcție de model, va scrie ambreiaj. Această manetă trebuie ținută apăsată de utilizator pentru a efectua lucrul cu utilajul. Imediat după ce luam mâna de pe această manetă legătura mecanică de transmisie a puterii dintre motor și cutia de viteze, respectiv roți sau freze pentru săpat, este decuplată.

Ca și o metodă suplimentară de protecție a utilizatorului multe modele de motosape și motocultoare vor avea pe celălalt mâner al ghidonului un mâner de contact electric pentru motor. Când utilizatorul eliberează de urgență sau din greșeală acest mâner, motorul se oprește imediat.

Concluzie

Alegerea între un motocultor și o motosapă nu este una ușoară. Așa cum am expus unele situații mai sus, pentru întrebarea “Care este mai bun? Un motocultor sau o motosapă?” răspunsul corect va fi: DEPINDE. 

Depinde de nivelul de exploatare: ocazional, mediu sau intens. Depinde de marimea terenului și de activitățile agricole pe care vrem să le desfășurăm pe acea suprafață, depinde de constituția fizică a utilizatorului și nu numai. Și dacă nu reușești să îți răspunzi la aceste întrebări, poți apela cu încredere la consultanții Triton. Sigur vă vor ajuta să achiziționați cel mai potrivit model pentru dvs.